Wyróżnij swoją następną wystawę dzięki naszej innowacyjnej i przyciągającej wzrok gamie stoisk targowych. Nasze stoiska są zaprojektowane tak, aby były funkcjonalne i estetyczne, zapewniając skuteczny sposób na zaprezentowanie Twoich produktów lub usług. Oferujemy różnego rodzaju stojaki, niezależnie od Twoich potrzeb, mamy dla Ciebie rozwiązanie!

SYSTEMOWE

Ze względu na stosowaną technikę budowy stoisk, ekspozycje targowe mogą być systemowe, niesystemowe, lub mieszane. Stoiska systemowe, to takie ekspozycje, których konstrukcja opiera się na aluminiowych elementach systemu, który na swoim wyposażeniu ma specjalistyczna firma, zajmująca się budową stoisk. Elementy te, uzupełnione tzw. wypełnieniami ściennymi, w połączeniu z naklejaną na te wypełnienia grafiką, tworzą kształt i kontent wizualny stoiska. W użyciu masowym są praktycznie dwa systemy : oktagonalny system „Octanorm”, oraz słupowy system „Maxima Light”. Zabudowę stoisk można uzupełniać aluminiowymi belkami trawersowymi. Jest to system stosowany w przeważającej części na tzw. podwieszenia, czyli konstrukcje wiszące nad stoiskiem, ale można go też używać, opierając stopy systemu na podłodze. To są ażury aluminiowe trzy- lub czterorurowe (tzw. tri- lub quadrolock).

NIESYSTEMOWE

Stoiska niesystemowe, zwane też autorskimi, lub indywidualnymi, to stoiska, które od początku w całości trzeba wyprodukować na pracowni stolarskiej. Są to stoiska o formach i bryłach nie ograniczonych żadnym systemem. To, co wymyśli i zaprojektuje projektant, jest możliwe do stworzenia poprzez odpowiednie modelowanie materiałów drewnopochodnych, przede wszystkim płyt MDF. Płyty te obrabia się i prefabrykuje do połączenia w procesie montażu na hali targowej, a potem mozolnie niweluje się widoczne pomiędzy płytami i bryłami połączenia, szpachlując je, szlifując, a potem malując. Można też w łączeniach zastosować tzw. fazę. Stoiska budowane w ten sposób stanowią niekiedy prawdziwe designerskie perełki. Ze względu na pracochłonność ta technika jest zdecydowanie najdroższym sposobem na zbudowanie stoiska.

MIESZANE

Swego rodzaju pogodzeniem tańszych, lecz nieatrakcyjnych stoisk systemowych, z drogimi, lecz spektakularnymi stoiskami niesystemowymi, jest stosowanie techniki mieszanej. Na stelażu/konstrukcji stoiska systemowego mocuje się z reguły pojedyncze płyty, ale wycięte w kształty dowolne, niedostosowane do kwadratowych lub prostokątnych ram systemu. Płyty mocuje się od zewnątrz ściany, na jej aluminiowych dodatkowych elementach. Osiągnięty w ten sposób efekt jest nieco lepszy od wyglądu stoisk systemowych. Można zastosować malowanie, co poszerza paletę kolorów, dość ubogą w przypadku folii graficznych, którymi pokrywa się wypełnienia ścian systemu.

PIĘTROWE

Inny podział na rodzaje stoisk dotyczy rozróżnienia pomiędzy stoiskami jednopoziomowymi a dwupoziomowymi. Stoiska dwupoziomowe zawierają w swojej zabudowie piętro, co powiększa czynną powierzchnię stoiska. Ponadto piętra, które są prefabrykowanymi, gotowymi stalowymi konstrukcjami, mogą stanowić wzmocnienie i dodatkowe wsparcie dla wysokich ścian.

ZEWNĘTRZNE

Jeszcze innym podziałem stoisk jest miejsce zabudowy. Rozróżnia się w ten sposób stoiska budowane w środku hal targowych, oraz stoiska budowane na zewnątrz, na wolnym powietrzu.

BUDOWA, BUDŻET I DOBRE POŁOŻENIE STOISKA

BUDŻET NA REALIZACJĘ EKSPOZYCJI I KOSZT ZAKUPU POWIERZCHNI TARGOWEJ

W całym budżecie na udział w imprezie targowej dwie pozycje są największe : zabudowa stoiska i zakup powierzchni wystawienniczej. Ceny za 1 mkw powierzchni stoiska różnią się znacznie, w zależności od rangi imprezy, i jej umiejscowienia. Imprezy krajowe, to koszt za 1 mkw powierzchni w wysokości ok. 400 – 600 zł netto. W krajach zachodnich ten koszt może się kształtować w granicach od 300 do 700 EUR netto na metr. Zabudowa profesjonalnego stoiska targowego, to w przypadku stoisk systemowych krajowych koszt od ok. 300 do 1 000 zł netto, stoisk niesystemowych od ok. 500 do nawet 1 500 zł, choć teoretycznie nie istnieje górna granica kosztów. Stoiska za granicą, w zależności od miejsca imprezy, to koszt w przypadku stoiska systemowego od 400 do 1 500 zł netto, a w przypadku stoisk niesystemowych przedział kosztów wynosi od ok. 700 do nawet 2 000 zł. Stoiska zewnętrzne w formie pawilonów z zabudową systemową w środku, to koszt w kraju w granicach 1 500 – 2 000 zł netto, a za granicą nawet 2 500 – 3 000 zł netto.


BUDOWA STOISK TARGOWYCH

Po pojęciem budowy stoiska targowego rozumie się cały proces tworzenia stoiska. Są to więc prace wykonywane na pracowni targowej, w hali/pomieszczeniu technicznym firmy zajmującej się usługami targowymi, oraz prace montażowe, wykonywane już na hali targowej, w miejscu zaplanowanej imprezy targowej.

DOBRE POŁOŻENIE STOISKA

Oprócz takich wymogów, jak wystarczająco duża powierzchnia stoiska, jego optymalna konfiguracja, liczy się też dobre położenie stoiska na danej hali. Najlepiej, jeśli stoisko będzie usytuowane przy jakimś głównym przejściu w danej hali, przy przejściu z hali na inną halę. Zawsze pamiętajmy, aby być w miejscu, w którym zgromadzona jest dana branża lub subbranża, firmy/wystawcy o pokrewnej nam specjalizacji. Organizatorzy tworzą sami takie strefy, wyznaczają hale dla danej branży, dla danej grupy towarowej w ramach tematyki targów, ale sprawdzajmy to, czy tak faktycznie jest. Unikajmy usytuowania stoisk w ślepych narożach, na ślepych ścianach, w pobliżu toalet.

Są targi, gdzie znaczna część zabudowy realizowana jest na powietrzu. Ma to miejsce np. w przypadku producentów dużych maszyn budowlanych, które nie mieszczą się w stanie rozłożonym w halach targowych (np. dźwigi), lub są za ciężkie i przekraczają dopuszczalny nacisk na podłoże w halach targowych. Są też imprezy targowe, organizowane w całości na terenach zewnętrznych, gdzie nie ma hal wystawienniczych, jak np. polskie targi rolnicze „Agroshow”. Wtedy zabudowę realizuje się dla poszczególnych wystawców w formie profesjonalnego namiotu wystawienniczego, a w jego środku dokonuje się zabudowy systemowej, czy też niesystemowej. Można też wybudować pawilon targowy, wykorzystując elementy systemowe, albo też wykonać pawilon całkowicie indywidualnie, z płyt MDF, jako konstrukcję niesystemową.
Są to stoiska, usytuowane w taki sposób, że mają otwarte wszystkie 4 strony. Z reguły na większości imprez za takie usytuowanie stoiska dopłaca się Organizatorowi dodatkowo, oprócz zakupu samej powierzchni ekspozycji. Zasadą jest też, że aby otrzymać powierzchnię stoiska usytuowaną wyspowo, z otwartymi wszystkimi bokami, należy zamówić określoną ilość metrów kwadratowych powierzchni. Raczej rzadko trasuje (czyli wytycza) się stoiska wyspowe na powierzchniach mniejszych, niż 100 mkw.
Aby osiągnąć efekt dużej skali, wrażenia solidności i uzyskać przestrzeń do ekspozycji znacznych konwentów wizualno-graficznych, wystawcy zamawiający większe stoiska, mający potrzebę przyjęcia znacznej ilości osób zaproszonych na stoisko, sięgają po rozwiązania piętrowe w zabudowie stoisk. Konstrukcje piętra zbudowane są ze stali. Są one konstrukcjami powtarzalnymi, przygotowanymi do wielokrotnego montażu. Posiadają zatwierdzone obliczenia statyczne. Są na tyle mocne i skonstruowane z zapasem obciążeń, że mogą stanowić podstawę do zabudowy wysokich ścian, opierających się na nich . Prawie zawsze są to konstrukcje 2-poziomowe. Na wyposażeniu konstrukcji piętra są zawsze pasujące do nich schody. Niezwykle rzadko zdarzają się bardzo wysokie stoiska, posiadające 3 poziomy. Konstrukcje piętra są surowymi konstrukcjami wewnętrznymi. Aby stoisko było estetyczne, należy je obudować . Z reguły robi się to w technice niesystemowej, rzadziej stosuje się drewno i elementy zabudowy systemowej. Realizacje piętrowe w technice niesystemowej należą do najdroższych rozwiązań zabudowy targowej.
Płyty MDF stosuje się w zabudowie niesystemowej . Jest to zabudowa czysto indywidualna, realizowana przez stolarzy. Ta technika pozwala na tworzenie dowolnych brył, stosowanie pełnej palety kolorów przy malowaniu elementów stoiska. Limitem jest wyłącznie budżet na zabudowę ekspozycji targowej.
Przy zabudowie stoisk stosuje się szeroko wszelkie dostępne materiały drewnopochodne . Nawet przy kompletacji stoisk systemowych na wypełnienia ścian, wkładane pomiędzy aluminiowe elementy, stosuje się płyty HDF. Są to płyty pilśniowe, mające nałożoną powłokę melaminową z obu stron, lub z jednej strony. Drewno, a ściślej materiały drewnopochodne, stosuje się najszerzej przy realizacji stoisk niesystemowych. Tu używa się płyt MDF, płyt wiórowych, litego drewna, płyt meblowych z gotowym nałożonym dekorem. Na podłogi wszystkich stoisk, zamiast wykładziny, można użyć paneli podłogowych, lub płyt laminowanych.

FAQ

Jakie stoisko wybrać ?
Odpowiedź jest tylko jedna –najbardziej spektakularne ! A więc niesystemowe. Tylko takie stoisko, gdzie projektant przy projektowaniu formy ekspozycji nie był skrępowany żadnymi ograniczeniami, żadnym z góry narzuconym systemem, a najlepiej też, by nie był ograniczony budżetem, spełnia najlepiej rolę przyciągania zainteresowania osób zwiedzających targi.
Jaką konfigurację stoiska wykupić u Organizatora?
Wyróżniamy 4 konfiguracje stoisk : szeregowe, narożne, półwyspowe i wyspowe. Stoisko szeregowe otwarte jest na komunikację z jednej strony, stoisko narożne – z dwóch stron, stoisko półwyspowe z 3, a stoisko wyspowe jest otwarte ze wszystkich stron, czyli z 4. Najlepiej, gdy stoisko jest widoczne z każdej strony. Tak więc najbardziej optymalnym wariantem konfiguracji stoiska jest stoisko wyspowe. Wiedzą o tym Organizatorzy i za tak skonfigurowane stoisko każą sobie dopłacać. Dobrym wariantem jest też stoisko półwyspowe, bo można zaplanować na nim jedną, dużą, główną ścianę . Mniej korzystnym wariantem jest stoisko narożne, ale nadal będzie one w miarę dobrym wyborem. Najtrudniejszym i najbardziej kłopotliwym wariantem jest wariant stoiska otwartego tylko z jednej strony, czyli stoisko szeregowe. Wtłoczone jest ono pomiędzy 3 sąsiadów i jego widoczność jest mała. Należy unikać tego typu konfiguracji stoiska.
Jaką powierzchnię stoiska zamówić?
Przed zamówieniem powierzchni i konfiguracji stoiska należy spisać sobie listę potrzeb, oraz sporządzić listę eksponatów. Najlepiej w komputerze, lub na kartce papieru w kratkę, na zasadzie rzutu stoiska z góry, zwymiarowanego w jakieś skali, należy wrysować wszystkie elementy stoiska, wszystkie meble, eksponaty, zaplecze. Jeśli dany wystawca nie wystawia eksponatów, należy zastosować odpowiednią ilość mebli do siedzenia, uwzględniając docelową ilość gości na stoisku w jednym czasie. Czy istnieje jakaś minimalna powierzchnia stoiska, poniżej której nie powinno się myśleć o wystawieniu się na targach ? To zależy od naszych potrzeb, od ilości osób obsługujących stoisko i ilości osób, które chcemy usadzić w jednym czasie. Można określić , że absolutnie niezbędnym minimum do wystawienia się na targach jest powierzchnia ok. 20 mkw, w układzie 5 x 4 m i konfiguracji najlepiej narożnej (dwa boki otwarte). Jeśli nie będziemy mogli zamówić konfiguracji narożnej, i pozostanie nam tylko możliwość zamówienia stoiska szeregowego, to lepiej, by ornaty bok był zdecydowanie dłuższy od zamkniętego. Wtedy np. optymalnie jest zamówić stoisko w układzie 7 x 3 m, gdzie bokiem otwartym będzie bok o długości 7 m. Najlepiej jednak nie oszczędzać na powierzchni, bo zbyt ciasne stoisko spowoduje, że praca na stoisku przez 3,4 lub 5 dni targowych stanie się bardzo męcząca. Optimum komfortu, to jednak stoisko o powierzchni ok. 30 mkw, w jak najbardziej podkwadratowym układzie, czyli np. 6 x 5 m, i otwarte z 2 stron. Oczywiście, jeśli Wystawca chce zaprezentować swoje wyroby, maszyny, to przestrzeń stoiska musi uwzględnić ich wymiary w rzucie, plus min. 1 m z każdej strony takiego urządzenia dodatkowo.
Kiedy zgłaszać się na targi i zamawiać powierzchnię targową ?
Jedyna odpowiedź – jak najszybciej. Im szybciej się zgłosimy, tym większą mamy możliwość wyboru stoisk, wyboru powierzchni i jej konfiguracji. Z reguły już na 10 – 12 m-cy przed danymi targami warto jest zgłosić się do Organizatora i zaanonsować się ze swoimi potrzebami. W przypadku targów, które organizowane są w cyklu rzadszym, niż co rok, okres ten może być jeszcze wcześniejszy. Minimalnym wyprzedzeniem w zgłaszaniu się na targi będzie okres na ok. 6 miesięcy przed imprezą. Późniejsze zgłoszenie targowe obarczone jest brakiem możliwości swobodnego wyboru parametrów stoiska i wyborem z tzw. resztek gotowych, wytrasowanych powierzchni.